Mezunum Ama Yüksekten

Bu yazının, yüksek lisans mezunu ve 8-5 çalışan bir yazılımcı olarak tezsiz yüksek lisans sürecimden bahsedip yüksek lisans yapmak isteyenlere tavsiyelerimle yol gösterici olmasını hedefliyorum.

Yüksek lisans yapmak isteyip akademisyen olmak istemeyen ve gündüz derslerinden dolayı izin alamayan kişiler için tezsiz yüksek lisans yapmak cazip gelebilir.

Temel farklar;

Tezli YL ile Tezsiz YL arasındaki en önemli fark; adından anlaşılacağı gibi tez konusudur. Tezlide tez yazmak gerekirken, tezsizde dönem projesi yaparak mezun olabilmektesiniz. 
Tezlide, tezsizden daha fazla dönem okursunuz. 
Tezlide ALES şartı aranmaktadır. 
Akademik kariyer düşünüp doktora hedefiniz varsa, tezli okumak zorundasınız. Tezsiz ile doktora yapmak mümkün değildir.

Ben hangisini tercih ettim?

Bir şekilde yüksek lisans yapma isteğim vardı. Özellikle Covid-19 pandemisi ve mesleğimde ilk yıllarımda tecrübe eksiğimden dolayı ertelemeye karar verdim. Mezuniyetten beş sene sonra hazır hissedip başvuru yapmaya karar verdim. 

Başta tezli/tezsiz ayrımım yoktu. ALES sınavına girdim ve sağlık sorunlarımdan dolayı yeterli çalışamama rağmen 68 puan aldım. Okul tercihimi de devlet, teknik üniversite olması ve evime yakınlıktan dolayı Yıldız Teknik Üniversitesi'nden yana kullandım. 

Tezli şartlarında ALES'ten en az 80 puan istendiğinden dolayı rotamı tezsiz programlara çevirdim. 
Akademik kariyer düşünmediğimden, sektör çalışanı olduğumdan tezsiz YL'nin mantıklı olduğuna karar verdim. Sonuçta, yüksek lisans yapmış olacaktım. 3.22'lik lisans GPA puanım ve alan içi olmam en güçlü yanlarımdı.

Başvuru sonucunda YTÜ - Bilgi Teknolojileri Tezsiz Yüksek Lisans (İkinci Öğretim) programına kabul edildim. 

İkinci öğretim ile, dersler akşam 19:00-22:00 arasında işleniyordu. Bu, derslerimin mesaiden sonra olması demekti. Düşünsenize; gündüz işe, akşam okula gidiyordum.

Hangi dersleri aldım?

Programda en az 10 seçmeli ders, Dönem Projesi, Araştırma Yöntemleri ve Bilimsel Etik derslerini başarıyla geçip en az 2,50 ortalama yapmak gerekiyordu ve bunu en fazla 3 dönemde yapmak gerekiyordu.

Yüksek lisansta aldığım derslerin çoğunu lisansta görmedim ama sektör tecrübemle dersleri geçeceğimi biliyordum. Amacım mesleki olarak kendimi geliştirmekti ve yeni bilgiler öğrenmekti.
  • Veri Madenciliği
  • İş Zekası
  • Doğal Dil İşlemeye Giriş 
  • Yapay Zeka Teknikleri 
  • Nesneye Dayalı Kavramlar ve Programlama - Java 
  • İşletim Sistemleri -Bilgisayar Organizasyonu 
  • Veri Tabanı Modelleme ve Tasarımı - PostgreSql
  • Web Programlama
  • Yazılım Mühendisliği Temelleri 
  • Bilgi Sistemleri Analiz ve Tasarımı 
  • Araştırma Yöntemleri ve Bilimsel Etik
Mezuniyet sürecim

Bir senede okulu uzatmadan mezun olmayı başardım. Dönem projesi olarak İzin Takip Yönetim Sistemi konusunu seçtim. Projeyi seçmemdeki motivasyonum; izin takip domainini bilmem ve .NET ekosisteminden proje deneyimi kazanmaktır. Proje sunumundan hemen sonra başarılı olduğumu öğrendim. Diğer notlarla beraber mezuniyet şartlarını sağlamış oldum.

Yüksek lisans süreci bana ne kattı?
  • YTÜ'de okuma hayalimi gerçekleştirdim. Lisansta yatay geçişle kıyısından döndüğüm, teknoparktaki iş deneyimimle havasını soluduğum kampüsten yüksek lisans ile mezun oldum.
  • Kariyerim için faydalı bilgiler öğrendim, belli bir seviye atlatacağına inanıyorum.
  • Bölümde okuyanlarla tanışıp, networking kurma şansım oldu.
  • Hayatımda ilk defa bir dersten kalma duygusunu tatmış oldum. (FF ile kalmayıp CB ile geçemeyip DC ile kaldım.)
Yüksek Lisans yapmak isteyenlere tavsiyelerim
  • Gerçekten çok ama çok çalışmanız gerekiyor. Ödev ve proje çalışmalarına sınavlar kadar önem göstermelisiniz. 
  • Şirketinizin yüksek lisans konusunda bakış açısını iyi analiz edin. Bazı şirketler yüksek lisansı teşvik edip izin verebilirken, derslerin mesai saatine gelmemesini isteyen şirketler olmaktadır.
  • ALES sınavına girip elinizde bir puanınız olsun. Bakarsınız tezli yapmak istersiniz.
  • İkinci öğretim dersleri akşam olduğundan sosyal hayatınız büyük ölçüde azalacaktır. Yüz yüze programlar ve devam zorunluluğu olmasından dolayı plan yaparken bir kez daha düşünün derim. Kombine bileti almak veya etkinlik planı yaparken bir kez daha düşünün derim.
  • Uzaktan programlarda ders kayıtları sistemde tutulduğundan sonradan izlenebilir. Eğer hoca ile derste anlık etkileşim kurmak isterseniz canlı derslere katılabilirsiniz.
  • Programlarda alan içi, alan dışı ayrımı olabilir. Alan dışıysanız alan için mezunlarına göre ekstra efor sarfetmeniz gerekecektir. Örnekle anlatmak gerekirse; bilgisayar bilimlerinden bir programa başvurdunuz ama yazılım öğrenmek isteyen bir işletme mezunusunuz. Alan dışı oluyorsunuz. Hocalar, derslerde sizi temel olarak bildiğinizi kabul edecek ve sıfırdan anlatmayacaktır. Program şartlarını iyice anlamanızı tavsiye ediyorum.
  • Yüksek lisansa mezun olduktan hemen sonra ya da bir kaç sene sonra da başvurabilirsiniz. Benim tavsiyem akademisyen olmayacaksanız, sektör tecrübesi ile başvurmanız yönündedir. Tarafımdan bizzat deneyimlendi.
  • Dönem projesi konunuza karar verip danışman hocanızla iletişime geçmelisiniz. Proje sürecinde daima onunla iletişimde kalıp projedeki ilerlemenizi paylaşmalısınız. Projeyi son günlere bırakmak finallere doğru yoğunluğunuzu arttıracağından tavsiye etmiyorum.
Yazının faydalı olmasını umarak, çalışmalarınızda kolaylıklar diliyorum :)

Yorumlar